Listeli İçerikleri Sevmemizin 8 Psikolojik Nedeni
Son yıllarda faydalı ve eğlenceli içerikler sunan Onedio ve Listelist gibi sitelerin bu kadar sevilmesinin ve popüler olmasının altında elbette ki psikolojik sebepler yatıyor. Bugün sadece bu sitelerde değil, pazarlama, haber sitelerinde, kişisel bloglarda da sıkça rastlıyoruz. Peki, neden bu tarz içerikler daha çok tıklanıyor?
Listeler Nettir
Listenin konusu ister onu baştan çıkarmanın 10 yolu, ister blog yazımında yapmamanız gereken 5 hata olsun listeli içerikleri sevmemizin altında net olmaları yatıyor. İnsan beyni doğası gereği, netliği sever. Listeli içeriğe tıkladığımızda; kaç maddede içeriğin biteceğini, ne tür bir bilgi okuyacağımızı kısacası neyle karşılacağımızı biliriz bu da beynimizi rahatlatır ve şematik yöntemle daha kolay öğrenmemizi sağlar.
Merak Güdüsü
Listeli içeriklere tıklanma güdüsü oldukça kuvvetlidir. O çekici başlıkları ile tıklamadan duramadığımız kolay bilgiler bizi çağırır. Tıklamadığımızda da bir merak duygusu içimizi kemirir sanki önemli bir şeyi kaçırıyormuşsunuz gibi bir hissiyat uyandırarak sizi rahatsız eder.
Hap gibi Bilgi Almak
İnternet ten bir şeyler okumak; aynı anda pek çok işi yapmayı gerektirdiği için oldukça güçtür. Bir yandan reklamlarla savaşırsınız, bir yandan mailinize cevap vermelisinizdir, bir yandan da spesifik bir konuya kanalize olup araştırma yapmanız gerekir. Bu sekmeler arasında kaybolma durumu kafa karışıklığına neden olur. İşte tam bu noktada yardımınıza koşan listeli içerikler bu karmaşayı hafifletip kontrolün sizde olduğu hissini veriyor. Kısa bilgilerle de öğrenmeniz gereken en önemli bilgileri sunuyor böylece okumak için çok fazla zaman harcamamış oluyoruz.
Sayıların Gizli Etkisi
Sayılar güven duygusunun anahtarıdır; sunumlarda, haberlerde yada herhangi bir şeyin doğruluğunu kanıtlamaya çalıştığımızda sayıları kullanırız. Bu da içerik oluşturulurken bilimsel makalelerden yaranıldığı, araştırmalar yapıldığı ve güvenilir kaynaklardan yola çıkarak yazılmış olduğu hissini verir. Bu nedenle ‘’ Kilo vermenin 10 kolay yolu’’ yazısı, ‘‘Kilo vermenin kolay yolları’’ yazısından her zaman daha çok tıklanır.
Mutluluk ve Tatmin Hissi
Listenin başlığını gördüğümüzde içindeki tahmin etmek isteriz. Doğru mu yanlış mı tahmin ettiğimizi görmek bizi gün içerisinde eğlendirirken; doğru tahminde bulunduğumuzu görmekte mutlu eder, tatmin olmuş hissederiz. Bu da bir sonraki içeriğe tıklamamız için yeterlidir.
Alt Başlık Hilesi
Pek çok listede okunmayı kolaylaştırması açısından konu, ufak alt başlıklara ayrılır. Böylece okuyucu konuyu daha kolay ve net olarak anlar, hem de yazı sırasında es vermiş olur. Eğer yazı çok fazla alt başlığa ayrılmışsa okuyucu da anlamayı ve takibi zorlaştırır, dolayısıyla ters teper. İnternette yayımlanan yazılarda genellikle her 200 kelimede bir alt başlık verilir.
Kutsal Bilgi Kaynakları
İnternetin belki de en güzel yanı kitleler arası iletişimi artırmasıdır. Canınız bir şey izlemek istediğinde ilk bakacağınız yer ‘’En İyi…’’ diye başlayan hali hazırda sıralanmış film ya da dizi listeleridir. Özelleştirilmiş listelerde zaten hali hazırda var olan kitleyi tek adrese yönlendirdiği için oldukça tercih edilir. Örneğin; ‘’ Shameless ‘i Bitirenlerin Kesinlikle İzlemesi Gereken 5 Dizi’’ listesi, birinin sizi ve zevklerinizi anlayıp size uygun alternatifler geliştirdiğini düşünmenizi sağlar.
Meşguliyete Çare
Bu yılda yaşayan herkes 10 yıl öncesine göre daha çok çalıştığını, daha meşgul olduğunu düşünüyor. Araştırmalara göre bu hiçte öyle değil, çalışan ortalama bir Amerikan vatandaşının bugün 6 ila 8 saat boş vakti var. Buna rağmen daha fazla okumuyoruz, televizyon izlemiyoruz, seyahat etmiyoruz ve uyumuyoruz. Peki, bu boş vakitlerimizde gerçekten ne yapıyoruz? Aslında hiçbir şey.
Gün içinde, büyük şehirlerde o kadar çok uyarıcıya maruz kalıyoruz ki eve geldiğimizde kendimizi hiçbir şey yapamayacak kadar yorgun hissediyoruz. Günümüzdeki bilgi patlaması ve haber kaynaklarının çokluğu hiçbir şeye yetişememe hissi yaratıyor bu nedenle kitap ya da makale okumak yerine listeli içerikleri okumayı uzunluğuna bakmadan tercih ediyoruz.