AdBlock Yazılımlarının İnternet Reklamlarına Etkisi

Dijital mecralarda her geçen gün artan reklamlar ve reklamların sıklığı başta tüketiciler olmak üzere herkesin dikkatini çekiyor. Tüketicileri bıkma noktasına getiren reklamlar bir süre sonra yerini reklam engelleyici yazılımlara ya da reklam körlüğüne bırakıyor. Bu yüzden display reklamların etkisi her gün biraz daha azalıyor; reklamları adeta görmüyoruz, görsek bile farkında olmuyoruz. Üstelik milyonlarca insan hali hazırda reklam engelleme yani AdBlock yazılımlarını bilgisayar ve telefonunda severek kullanıyor.

Özellikle  reklamları en çok abartanlar da hemen hemen herkesin denk geldiği haber siteleri. Reklamlardan neredeyse asıl içeriği göremez, okuyamaz oluyoruz bazı sitelerde. Tabii bu tarz sitelerde günde aldığı binlerce trafiği ve sayfa görüntülenmesini değerlendirmek istiyorlar fakat bu okuyucuların hoşuna gitmiyor. Hatta bazı sitelerdeki reklamlar kullanıcı deneyimini suiistimal ederek farklı sayfalara yönlendiriyor ya da zorla bir yere tıklattırmaya çalışıyor. Bu durumda kullanıcıyı reklamdan kaçmaya, kapatmaya, tekrar çıkmaması için geri bildirime, sekme kapattırmaya ve son nokta olarak Adblock kullanmaya sürüklüyor.

Araştırmalara göre bu rakamlar her yıl ikiye katlanarak artacak. 2015 Ağustos ayından beri 200 milyon kişi bilgisayarlarında bu yazılımları severek kullandığını belirtmiş. HubSpot’un Global Interruptive Ads Survey raporu 2014 ve 2016 yıllarını kapsıyor. 18-35 yaş arası yetişkinlerin yüzde 60ı reklam engelleme yazılımı kullanırken, 35 yaş üstü kullanıcılarda bu oran yüzde 50′ leri buluyor.  Yine IAB’nin güncel raporlarına göre masaüstü bilgisayar kullanıcılarının yüzde 26’sı bir reklam engelleme yazılımı kullanıyor.

Öncelikle reklam engelleme yazılım programlarının çalışma mantığından bahsedelim. Siz internette bir sayfada gezinmek için onu yüklerken arkada bu yazılımların sayfayı ögelerine ayırıp, hangi ögenin hangi kaynaktan geldiğini araştırıyor. Böylece neyin reklam, neyin gerçek bilgi olduğunu belirliyor. Genel çalışma prensiplerine inersek bu işlemi basit bir tarayıcı eklentisi, tarayıcı ayarları ile hallediyor. Böylelikle birkaç ufak tıklamayla yazılım programlarının yüklenmesiyle tüm reklamlardan arınmış, tertemiz bir bilgisayarınız oluyor.

adblock-yazilimlarinin-internet-reklamlarina-etkisi

Peki bu durumda dijital reklam endüstrisine ne olacak?

İnternet yayıncıların büyük çoğunluğu sadece trafik çekmekle ilgilendikleri için büyük önlemler almıyorlar şunu da kabul etmek gerekir ki internet yayıncılığında çok fazla kopya ve çalıntı içerik bulunuyor. Kimse Amerika’yı yeniden keşfetmek istemiyor bu nedenle hazır içerik bilgilerini kopyalıyor, kalan kısmını da tık çekecek sözcüklerle doldurduğu için takipçi çekemiyorlar. Oysaki gerçekten kaliteli ve özgün içerikler eğer sürekliliğe sahipse takip ediliyor, Google kalite puanında üst sıralara çıkıyorlar. Bunu fark eden yayıncılar dijital reklam tarzlarını AdBlock vb. yazılımları kullanmamak üzerinde kuruyorlar. Bu nedenle son yıllarda native (doğal reklamcılık) advertising denen yeni bir reklam türü ortaya çıkıyor. Neytiv advertising firması da bu doğal reklamcılık akımının öncülerinden.

Reklamsız bir internet dünyasının ya da dünyanın imkânsız olduğunun hepimiz farkındayız.  Aslında kullanıcılarda bu gerçeğin farkında öyle ki yine aynı araştırmalarda kullanıcıların ne tarz reklamları engelleyip engellemedikleri sorulduğunda; içeriğin önüne geçmeyen, rahatsız etmeyen, yaratıcı ve dikkati dağıtmayan reklamları engellemedikleri açıkça anlaşılmaktadır. O halde kullanıcıya zorla ve sıkça reklam dayatmaktansa, onların tercih ettiği reklamları göstermek reklamcıları kurtarabilir.

Buradan yola çıkan AdBlock,  AAM yani ‘’Kabul Edilebilir Reklam Manifestosu’’  adı altında bir takım kurallar belirledi.  Kuralları belirlerken kendi kullanıcı kitlesinin oluşturduğu büyük veriyi kullanan AdBlock, bu kurallara uygunluk gösteren sitelerin reklamlarını engellememe kararı aldı.